Summa sidvisningar

tisdag 22 april 2014

Var alltid dig själv (berättelsen)

Var alltid dig själv

(Berättelse)

Idag var dagen jag hade hoppats inte skulle hända, jag menar efter allt som hänt skulle det här vara
det värsta, jag menar det var mitt fel, att vara kär är underbart men att komma tillbaka efter
sommarlovet. Men jag kan inte sluta tänka på det jag mår inte så bra av att gå och bära på det men det måste jag.

Hej! Mitt namn är Catalina jag är 14 år min pappa är död min mamma och jag har hållit ihop
sen min pappa dog, min pappa dog när jag var 11 år så det var inte så länge sen. Innan sommarlovet mådde jag bara bra men, jag kan inte sluta tänka på honom. Jag hoppas att det blir bättre detta året än förra.
Jag har brunt hår och jag har ljusbrun hy.
Jag stod framför spegeln och tittade på mig själv en stund. Jag funderade på om jag skulle sätta upp en tofs men det tar för lång tid så jag lät det vara utsläppt. Muffin kom in till mitt rum, Muffin är min katt jag fick honom av pappa innan han dog varje gång jag ser på Muffin, ser jag min pappa.

- Catalina!! Kom ner frukosten är klar gumman, sa mamma.
- Jag kommer mamma, sa jag medans jag släppte ner Muffin på golvet.

Jag sprang ner för trappan med ordentlig fart, när jag kom ner såg jag att mamma stekt ägg.
Jag satte mig på en stol och började äta av maten, det smakade riktigt bra lite mexikanskt. Jag tog en till tugga sen tog jag på mig min jacka, och gick ut. Efter allt som hänt med Theo var det nästan omöjligt att komma tillbaka. Matilda som hade tittat mig i ögonen och sett hur rädd jag egentligen var för henne.
Jag satte mig på min cykel och började cykla till skolan. Jag gillar Theo egentligen men jag är inte kär i honom. Jag borde bara erkänna det men istället måste Matilda säga det. Jag hatar henne hon har förstört mitt liv. När jag var framme vid skolan ställde jag cykeln vid cykelstället och låste den med min nyckel.

- Hej! Sa Theo och såg ledsen ut.
- Hej, sa jag och skämdes för det jag hade gjort.
- Vill du göra något efter skolan? Sa Theo.
- Men hatar inte du mig för det jag gjort? Sa jag.
När jag var ihop med Theo hade vi rätt kul men jag typ råkade av misstag säga till Matilda att jag inte var kär i honom, jag hade ljugit för honom och jag mådde jättedåligt efter det.

- Jag hatar dig inte! Men jag blev väldigt ledsen, sa Theo.
- Kan du snälla förlåta mig? Jag mådde jättedåligt på sommarlovet, sa jag.
- Jag vet inte men jag är fotfarande kär i dig vill du börja om? Sa Theo.
- Ja, sa jag och krama om honom.
- Vi ses sen sa Theo och gick.

Han ville verkligen förlåta mig jag är så glad det känns så bra jag och Theo. Catalina + Theo = Love forever. Jag tänkte igenom tanken och blev glad. Jag tog mina böcker och gick in i klassrummet. Där satt alla, när jag gick in stirrade alla på mig så jag satte mig försiktigt och la mina böcker på min bänk. Jag såg att det var en ny kille i vår klass, han var verkligen söt. Jag försökte att inte se på honom. Han hade ljusbrunt hår och söta ögon. Jag tittade snabbt på honom, han såg det och började skratta. Jag såg att Matilda steg fram och började prata med honom. Matilda är snyggare än vad jag är hon är blondin så hon får typ alla killar att bli kär i henne, men den nya killen verkade inte bry sig så mycket.

- Välkommen tillbaka! Sa Diana vår lärare och suckade.
Alla satt bara och stirrade på Diana så Diana sa
- Vi har en ny elev i klassen, det här är vad heter du? Sa Diana.
- Sam, sa den söta killen. Så det var så han hette Sam, vilket fint namn tänkte jag för mig själv.
- Jaja! Vi ska väl börja då! Vet någon hur man stavar till konst?
- K-o-n-s-t? Sa jag medans allas ögon tittade på mig. Och Sams ljusbruna ögon tittade också på mig.
- Sant! Men jag menar inte så! K står för komplicerat sa Diana medans hon skrev det på whiteboarden.
- Och o står för obligatoriskt då eller?!! Sa Matilda medans hon dutta på lite mer rouge.
- Jag vet inte!? Sa Diana medans hon kollade läroplanen.
Vi har värdens dummaste lärare i bild, Diana det finns ingen dummare än Diana men hon är iallafall inte sträng som Carl-John som jag hatar han undervisar jättebra men är arg mest hela tiden. Jag tittade på klockan vi skulle egentligen ha rast nu men jag ville inte störa Diana så jag sa inget. Men då sa Matilda det istället som vanligt.

- Vi har rast nu hallå dumma Diana!?!? Sa Matilda och log mot Sam.
- Okej! Sa Diana och tog hennes böcker och glasögon.
Jag gick ut ur klassrummet, och på vägen ut såg jag att Diana behövde lite hjälp så jag hjälpte henne, jag såg någon komma gående för att hjälpa Diana det var Sam. Jag visste att jag var ihop med Theo men Sam är bara så gullig jag kunde inte hejda mig.

- Hej jag heter Catalina, sa jag. Han tittade på mig och log medans han svarade
- Sam men det vet du väl redan? Sa Sam och tittade på mig.
- Öh Nej! Jag menar ja, sa jag och tänkte på hur dum jag är.
- Hm okej, sa Sam medans han log med sin vackra ögon som jag skulle kunna drunkna i.
- Öh vill du kanske, sa jag.
- Vill du äta lunch med mig var det du tänkte säga? sa Sam och såg frågande ut.
- Mm ja, sa jag och log medans jag tittade på honom, han var verkligen perfekt.
- Okej vi ses, sa Sam och gick iväg till nästa lektion.
Jag skyndade mig till nästa lektion, jag hann exakt jag satte mig i klassrummet och lyssnade på vad Sigge vår matte lärare pratade om. Jag längtade till lunchen jag och Sam, men vänta är det här fel? jag menar Theo vill ju börja om och jag vill vara med Sam!? Det är så fel hur kan jag vara så dum sa jag till mig själv. Jag kanske borde vara med båda och sen försöka lista ut vem jag gillar mest kanske. Theo är snäll och jag har svikit honom eller ska jag vara med söta snälla Sam. Theo har blont hår och är en jättesnäll person, och Sam har ljusbrunt hår. Jag gillar dom båda, frågan är vem gillar jag mest.

- Vad är då X? Catalina?! Sa Sigge och tittade på mig med sin stränga blick.
- Öhm jag vet inte, sa jag och tittade ner i golvet medans hon tjatade om hur viktigt det är att lyssna.
Om bara hon visste om vad jag gick igenom, det är värre än ett mattetal. Som om hon skulle förstå, hon kommer ju aldrig att få en man, idiot lärare.

- Okej dags att gå till Bamba sätt igång jag väntar inte på någon!! Sa Sigge och gick iväg till hennes nästa klass. Jag väntade på Sam jag ville verkligen gå med honom till bamba, jag ville prata med honom ända bort
till bamba.

- Hej! Sa en röst bakom mig, jag vände mig om och där stod Sam.
- Hej ska vi gå? frågade jag och tittade in i hans ljusbruna ögon.
- Ja, sa han och tittade på mig jag visste verkligen inte vad jag skulle säga så jag gick och han följde efter.
- Gillar du din nya skola? sa jag.
- Sådär den är väl okej, sa han.
Vi pratade medans vi gick, vi var nog sist av alla för när vi kom fram hade dom flest ätit och satt och pratade. Jag tog en bricka och en tallrik och så tog jag lite köttbullar med potatis och sås.
- Här! Sa Sam och gav mig ett glas, jag försökte att inte rodna men det gick typ inte för han var så gullig.
- Tack, sa jag och satte mig vid ett bord. Sam satte sig bredvid mig och log, jag var mådde verkligen bra.
- Hej!! Sa en kille och satte sig bredvid mig, det var Theo.
- Hej, sa Jag, jag ville verkligen inte att han skulle sätta sig ner bredvid oss.
Lite senare i samma stund satte sig Matilda och hennes följe bredvid oss, så vid det här laget skulle jag ändå inte fått en egen stund med honom.
- Vem är det här Lina? Sa Theo.
- Ehm det här är Sam han är ny i klassen, sa jag och tittade på Sam, han log tillbaka.
- Jaha, jag är Theo! Linas pojkvän kul att träffa dig sa han och log mot mig. Det önskar jag att han inte sagt för jag ville bara lära känna Sam, och nu tror Sam att jag är en stor idiot! Dumma Theo.
- Okej, sa Sam och tittade på Matilda.
- Jaja, vi glömmer dom två en stund, är du ledig imorgon? Sa Matilda och log mot Sam.
- Eh jag ska faktist åka iväg imorgon med min bror, så det går inte en annan gång, sa Sam och log.
Lunchtiden var över, så vi gick tillbaka till skolan. Skolan och bamba sitter inte ihop det är inte så långt, bara några meter.

- Du Lina, varför berättade du inte att du hade pojkvän? Sa Sam och tittade ner.
- Jag vet inte förlåt, sa jag och tittade ner i marken. Frågan var om jag ville ha pojkvän.
- Okej, sa Sam.

Jag hade kemi om en kvart så jag satte mig i caféet.
- Vad vill du ha? Sa en röst jag inte kände igen. Det var bara Maya servitrisen.
- Nej inget tack, sa jag.
- Är något på tok? Frågade Maya.
- Nej! Jag ska inte besvära dig, sa jag.
- Just det! Det var en sak jag tänkte fråga, sa Maya.
- Vadå? Sa jag frågande.
- Jo min systers dotter har precis börjat här, och jag undrade om du kanske kunde visa henn runt eller möjligtvis bli hennes vän? Sa Maya.
- Visst, vad har hon för lektion nu? Sa jag.
- Ehm kemi tror jag? Sa Maya.
Ånej jag glömde, jag måste gå jag är sen.
- Maya jag måste gå nu jag har bråttom sa jag och sprang iväg. Jag sprang mitt fortaste in till kemi labbet, men ändå så hann jag inte i tid det är så typiskt mig.
- Catalina, du är sen! Sa Greg, min kemi lärare.
- förlåt jag... Sa jag och satte mig ner.
- Inga ursäkter!! Tack, sa Greg och såg strängt på mig med sina besvikna ögon.
Han började med att förklara lite kemi saker som jag aldrig förstår, så jag lyssnade inte på vad han sa. Istället tänkte jag att jag kanske borde ställa in med Theo. Men det kunde jag inte göra för då skulle han bli väldigt ledsen igen, och det får inte hända igen. När lektionen var slut, frågade jag Greg om Mayas  syster dotter? Han sa att det fanns en tjej som Maya hade nämnt. Greg sa att hon hette Natalia Diffens.


- Är du beredd? Sa en röst bakom mig.
Det var Theo, det var säkert en överraskning
- Jadå, sa jag och log.
- Okej, TADA!!!!!! Vad tycker du? Sa han. Theo hade ordnat en jätte mysig picknick.
- Åh!! Vad gulligt, tack så himla mycket, sa Jag och hällde upp ett glas saft. Han hade verkligen ansträngt sig för det här, det var verkligen snällt. Theo gav mig en bulle medans jag satt där och log. Det kändes så bra, han var alltid lika snäll.

Jag gick hem efter vår picknick, när jag såg en tjej gråta på gatan, hon satt helt ensam så jag gick fram.
- Vad har hänt? Varför gråter du? Sa jag och gav henne en näsduk.
- Varför bryr du dig ens? Sa tjejen, hon grät och grät.
- För att jag bryr mig om andra! Sa jag och krama om henne.
- Ehm kan vi gå någon annanstans? Sa tjejen och reste på sig. Jag tog tag i hennes hand och vi gick till mitt hus, som låg väldigt nära. Tjejen hade mörk brunt hår, hon var väldigt fin, hon hade ett väldigt fint halsband på sig. När vi var framme, öppnade jag dörren och vi båda gick in. Ingen var hemma, så brukar det vara mina föräldrar brukar komma hem runt femtiden. Tjejen tog av sig jackan och jag och tjejen satte oss i soffan.
- Okej, berätta nu vad har hänt? Frågade jag.
- Jo, jag är ny i skolan, och det var en tjej som retades och puttade in mig i väggen, jag ramlade och nu har jag jätteont i mitt ben, sa tjejen medans hon visade mig sitt sår. Såret var väldigt stort och det blödde en massa.
- Oj!! Vänta här, jag ska hämta ett plåster sa jag och hämtade ett rätt stort plåster.
Jag gav plåstret till tjejen, hon satte det på såret.
- Får jag fråga? Vad heter du? Frågade jag.
- Jag heter Natalia, sa tjejen.
- Vänta lite! Är du Mayas syster dotter? Frågade jag.
- Ja! Känner du moster Maya? Sa Natalia.
- Ja hon är ju servitris i cafeét, sa jag.
- Ja just det, sa Maya.
- Ehm vet du hur tjejen såg ut som puttade in dig i väggen? Frågade jag.
- Ja, hon hade blont hår och två tjejer som följde efter henne.
- Det är Matilda, hon är en utav skolans bitchar!! Sa jag.
- Mm, jag tror jag måste gå nu! Tack för allt, sa Natalia och tog tag i hennes jacka.
- Måste du gå? Kan du inte stanna? Frågade jag.
- Vill du det? Sa Natalia och tittade förvånat på mig.
- Såklart! Jag vill, sa jag och kramade henne. Jag och Natalia blev väldigt bra kompisar den kvällen, hon sov faktiskt över hos mig.

- Catalina!! Gumman är du vaken? Ropade mamma.
- Jaaa!! Ropade jag tillbaka.
- Natalia? Är du vaken? Sa jag och knuffade lite på henne.
- Ja! Det är jag, viskade Natalia.
Jag och Natalia är bästisar nu, jag fick reda på väldigt mycket om Natalia igår. Jag tog fram en tröja och ett par tajta byxor och satte på mig. Jag gav Natalia en tröja och ett par byxor som hon kunde låna och ha på sig i skolan.
- Vad fint!  Sa Natalia.
- Gillar du det? Sa jag. Tydligen tyckte Natalia att stilen jag valt för henne var fint.
- Ja, det är jättesnyggt, sa Natalia till mig.
Jag och Natalia gick ner till nedervåningen när vi var klara, jag presenterade Natalia för mamma.
- Natalia? Vet dina föräldrar vart du är? Sa mamma.
- Ja, jag ringde dom igår, sa Natalia.
Jag och Natalia gick till skolan, efter att vi hade ätit. När vi kom fram till skolan, kom Matilda fram.
- Åh, hej det är lilla Natta patta!! Vad kul att du kom vi pratade precis om dig, sa Matilda och gänget.
- Vad bra!! Vi pratade om dig också blondie, sa jag.
- Ursäkta? Vad kallade du mig? Sa Matilda.
- Du hörde! Och förresten det du gjorde mot Natalia var rent onskefullt!! Sa jag.
- Åh, vad rädd jag blir, sa Matilda.
- Kom nu Natalia! Vi går, sa jag.
- Ja, det borde ni nog! Sa Matilda.

Min första lektion var slöjd, Sam hade också slöjd. Så jag gick fram
- Hej! Sa jag, han såg rätt ledsen ut.
- Ehm hej, jo jag måste berätta en sak, sa Sam.
- Berätta! Sa jag.
- Jag såg Theo med en annan tjej igår, han kysste henne sa Sam.
- Haha!! Den var bra! Sa jag och skratta lite.
- Det var inget skämt! Jag såg honom kyssa Matilda, sa Sam.
Varför ljög Sam för mig? Han var ju snäll, vilken idiot!! Varför ljuger han? Gud vad Sam är taskig.
- Sam!! Sluta ljuga!! Theo Skulle aldrig!! Sa jag argt.
- Men jag såg honom!! Sa Sam och försökte ge mig en kram, men jag slet mig ur hans grepp. Jag sprang mitt snabbaste därifrån gråtande kunde det vara sant att Theo hade kysst Matilda? Nej!! Det skulle han aldrig. Jag sprang bort till Natalia som stod vid hennes skåp.
Jag berättade allt för henne jag förklarade allt.
- Vet du vad? Vi sätter oss med dom på lunchen! Och  så låtsas du gå på toa medans jag frågar, sa Natalia.
- Okej! Sa jag och kramade om henne.
Jag och Natalia gick till Bamba medans vi väntade på att Theo och alla dom andra skulle komma. När dom var framme tog vi ett bord. Och så satte vi oss där. När Theo och hans kompisar tagit mat, satte dom sig vid oss.
Jag nickade mot Natalia.
- Jag måste på toa, strax tillbaka! Sa jag och gick.
Jag gömde mig bakom en dörr, men jag hörde iallafall vad dom sa.
- Så, hur länge har ni varit ihop? Sa Natalia.
- Ehm? Ett tag, sa Theo och tittade konstigt på Natalia.
- Bara henne? Matilda då hon är ju snyggare!! Sa Natalia.
- Mm jag funderar på att bli ihop med Matilda istället, hon är snyggare, sa Theo.
Jag gick ända fram till Theo, och gav honom en stor örfil.
- Så Sam sa sanningen, du kysste Matilda!!! Sa jag.
- Det var bara en kyss!! Sa Theo.
- Det är slut!! Sa jag.
- Äh!! Det här var exakt det jag planerade, jag var aldrig kär i dig, jag var bara kär i Matilda!! Sa Theo.
Jag sprang därifrån i tårar, jag kunde inte hålla mig. Jag sprang till slöjden, jag sprang till Sam. Jag hoppade upp i Sams famn. Och jag kysste honom, han kysste mig. Nej! Vi kysstes, jag var kär i Sam jag var aldrig kär i Theo det var bara Sam.
- Jag gillar dig mycket!! Sa jag till Sam.
- Jag gillar dig med!! Sa Sam.

Nu är jag ihop med Sam. Och jag är så nöjd! Natalia och jag är bästa vänner vi har till och med bästis armband. Jag och Theo tog slut, men jag har något bättre nu. Mitt liv är perfekt precis som det är nu för jag slutade aldrig vara mig själv. Och det är precis vad den här berättelsen handlar om! Sluta aldrig att vara dig själv!

1 kommentar:

  1. Vilken fantastisk berättelse Tina! Du skulle kunna ge ut den som en novell! Heja dig! Tänk på att efter utropstecken mm behöver man inte ha stor bokstav.

    SvaraRadera